Na Finlândia, alunos agora ensinam tecnologia a professores e idosos

CRÔNICAS DA ESCANDINÁVIA

Claudia Wallin, de Estocolmo para a BBC Brasil

No pouco ortodoxo modelo de ensino que levou a Finlândia ao topo dos rankings globais de educação, uma inovadora inversão de papéis começa a tomar corpo: alunos estão dando aulas aos professores, para ensinar os mestres a otimizar o uso de tecnologias de informação e comunicação (TIC) nas escolas.

“Crianças e adolescentes aprendem a lidar com novas tecnologias e aplicativos de maneira muito mais rápida do que nós, adultos. E eles não têm medo de tentar coisas novas”, disse à BBC Brasil Pasi Majasaari, diretor da escola Hämeenkylä na cidade de Vantaa, próxima à capital finlandesa, Helsinki.

“É maravilhoso ter crianças de até dez anos de idade dando aulas de tecnologia aos nossos professores, e os resultados têm sido surpreendentes. Tanto para os estudantes, como para os mestres”, destacou Majasaari.

Inversão de papéis: professores sentados nas carteiras e alunos em volta dando aulas

O projeto OppilasAgentti (“Agentes Escolares”, em tradução livre) está sendo conduzido em cerca de cem escolas finlandesas, e a ideia é levar a nova experiência a um número cada vez maior do universo de 3,450 instituições de ensino do país.

Trata-se de um modelo para desenvolver as competências tecnológicas não apenas dos professores, mas de toda a comunidade escolar – e também do seu entorno: os alunos da escola de escola Hämeenkylä, por exemplo, também estão dando aulas aos idosos de um asilo local, sobre como usar redes sociais, ipads e outros dispositivos.

“Acreditamos que é importante ensinar nossas crianças a descobrir seus potenciais e a desenvolver seus valores, e mostrar a elas o impacto positivo que cada indivíduo pode exercer na sociedade”, observa Pasi Majasaari.

Adolescentes também ensinam jogos virtuais para idosos

“É preciso compreender a realidade à sua volta, e por isso nossos alunos também cooperam com a igreja local em programas assistenciais para a alimentação dos mais pobres e menos favorecidos em nossa sociedade”, acrescenta o diretor.

A escola tradicional, dizem os finlandeses, já não funciona mais.

“O modelo de educação da era industrial treinava crianças para ficarem sentadas, quietas e em silêncio, e executar tarefas repetitivas. As crianças de hoje não querem e não precisam mais ficar sentadas. Elas precisam exercitar sua criatividade, exercer um papel ativo e serem ensinadas a pensar por conta própria”, diz Pasi Majasaar.

“É maravilhoso ter crianças de até dez anos de idade dando aulas de tecnologia aos nossos professores, e os resultados têm sido surpreendentes”, diz o diretor de uma escola

Constante evolução

A ideia de envolver os alunos na capacitação tecnológica dos mestres nasceu a partir de relatos de muitos professores, que diziam ter dificuldades em se manter atualizados com a constante evolução da era digital.

“Muitas inovações tecnológicas são compradas regularmente para equipar as escolas, como por exemplo novos aplicativos ou as imensas tevês inteligentes de tela plana que temos em nossos corredores. Mas vários professores ou não sabiam como usá-los em todo o seu potencial, ou não tinham tempo suficiente para se dedicar a essa tarefa”, diz o diretor da escola Hämeenkylä.

Os alunos do projeto StudentAgents têm entre dez e 16 anos de idade. Pelo sistema, os estudantes interessados em participar se apresentam como voluntários, e relatam suas competências e habilidades em determinadas áreas. As escolas também oferecem treinamento aos alunos, em aulas ministradas por especialistas de diferentes empresas finlandesas que revendem soluções tecnológicas para o sistema de ensino do país.

A partir daí, os estudantes produzem um mapeamento das necessidades digitais da escola, sob a orientação de um professor. Eles fazem então um planejamento das atividades necessárias, e passam a atuar em três frentes.

Na sala dos professores, os alunos dão aulas ocasionais sobre como usar diferentes dispositivos e aplicativos. Professores também podem contactar os estudantes para pedir assistência individual, a fim de solucionar pequenos problemas. E os alunos-mestres também atuam como professores assistentes nas salas de aula, para prestar ajuda tanto aos professores quanto a outros colegas de classe quando determinada lição envolve o uso de tecnologia.

“Os alunos estão ajudando a implementar uma série de novas soluções digitais nas escolas, como a prestação de apoio técnico na introdução de sistemas como o Google G-suite e o Office365”, diz à BBC Brasil Risto Korhonen, da Ilona IT, uma das empresas finlandesas que vêm realizando treinamentos para os alunos do projeto StudentAgents.

As aulas de codificação são particularmente relevantes, ele diz:

“Grande parte dos professores possui um conhecimento limitado nesta área, e por isso os alunos desempenham um importante papel ao ensinar aos professores a lidar com dispositivos de codificação como o Scratch, o Sphero Ball e o BBC micro:bit.”

Os estudantes do projeto também realizam webinários (seminários transmitidos via internet) para ensinar colegas de outras escolas, além de treinar crianças menores em técnicas de edição e animação de vídeos.

“Nossos alunos estão ainda dando suporte técnico a uma série de atividades na escola. Por exemplo, eles desenvolvem os efeitos especiais e todo o sistema técnico para os concertos de música que realizamos”, diz Pasi Majasaari.

Alunos felizes e orgulhosos

Os resultados positivos da experiência foram apresentados recentemente durante o evento que a Finlândia classificou como a maior reunião de pais e professores do mundo – uma conferência realizada simultaneamente, nas escolas de todo o país, para debater a agenda de reformas necessárias a fim de preservar o nível de excelência do ensino público finlandês nos próximos anos.

“Os alunos estão felizes, e orgulhosos de si mesmos. Alguns deles, que não eram bons alunos em determinadas matérias, adquiriram uma nova auto-confiança. Uma de nossas crianças apresentava problemas de concentração, mas floresceu de forma surpreendente quando demos a ela esta oportunidade de participar de maneira ativa e positiva na escola”, conta Pasi Majasaari.

Também os professores têm aprovado os efeitos da inovação. É uma lógica natural, aponta o diretor da escola:

”Quando ajudamos as crianças a identificar seus talentos e suas forças, elas se comportam melhor, aprendem melhor e obtêm melhores resultados nas escolas.”

Inverter o papel tradicional dos alunos nas escolas é mais um pensamento fora da caixa do celebrado sistema finlandês, que conquistou resultados invejáveis nos rankings mundiais de educação com um receituário que inclui menos horas de aulas, poucas lições de casa, férias mais longas e uma baixa frequência de provas.

Um dos principais pontos do novo currículo escolar, adotado em agosto do ano passado, é fazer com que as crianças se transformem em aprendizes ativos.

“É um novo conceito de aprendizado”, diz o diretor Pasi Majasaari. “Nossos alunos do ensino médio já não usam mais livros escolares. Nas aulas de História, por exemplo, os estudantes aprendem a trabalhar com chromebooks (computadores pessoais) que permitem a eles coletar informações, analisar dados e escrever seus próprios livros eletrônicos. Assim, eles aprendem ao mesmo tempo história e tecnologia”, ressalta Majasaari:

“Nossa missão é encontrar novas formas de aprimorar a escola, e dar aos alunos a possibilidade de descobrir seus talentos, desenvolver sua auto-estima e aprender coisas que serão importantes para suas vidas no futuro”.

Alunos ensinam idosos a usar ipads e mídias sociais

28 de Novembro de 2017

Veja também:

Vídeo: Como funciona o inovador sistema de educação da Finlândia

A diferença entre ser professor na Finlândia e no Brasil

O que o Brasil pode aprender em educação com a Finlândia

A receita do modelo educacional finlandês: pense diferente

 

906 thoughts on “Na Finlândia, alunos agora ensinam tecnologia a professores e idosos

    • Jorge José Filho says:

      A Finlândia não parece se importar com frieza de números de ranking, mas sim em revolucionar a forma de ensino para o futuro. Mais importante que os números é formar cidadãos aptos aos desafios da metade do século XXI para a frente. E isso parece que o sistema finlandês está conseguindo fazer com êxito.

  1. Gilmar Barbosa Guedes says:

    Se os alunos pobres brasileiros ou pelo menos as escolas públicas nacionais tivessem acesso a esses equipamentos tecnológicos seria umas coisas projeto interessante para Nós! Acorda Professor Brasileiro!!! Essas analogias tipo PISA, idílicas me irritam!!!

  2. gamefly free trial says:

    Awesome website you have here but I was wanting to know if
    you knew of any forums that cover the same topics discussed in this article?
    I’d really like to be a part of group where I can get feed-back from other experienced people that share the same interest.

    If you have any suggestions, please let me
    know. Kudos!

  3. plenty of fish says:

    Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.

  4. descargar facebook says:

    Hey! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform
    are you using for this site? I’m getting fed up of
    Wordpress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options
    for another platform. I would be fantastic if you could point
    me in the direction of a good platform.

  5. minecraft games says:

    I blog quite often and I genuinely appreciate your content.
    This great article has truly peaked my interest.
    I’m going to book mark your blog and keep checking for new information about once a
    week. I opted in for your Feed too.

  6. quest bars cheap says:

    Hi there, I found your website by means of Google whilst searching for a comparable matter,
    your website came up, it seems to be great. I’ve bookmarked it in my google
    bookmarks.
    Hi there, simply became aware of your blog via Google, and found that it is truly informative.
    I am gonna be careful for brussels. I will be grateful in the event
    you proceed this in future. Numerous other people shall be benefited from your writing.
    Cheers!

  7. Steven Watson says:

    I’m really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one today..

  8. Joanne Wilson says:

    Hey this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding expertise so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  9. Nicholas Springer says:

    Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to prevent hackers?

  10. minecraft games says:

    Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think
    of if you added some great images or video clips to give
    your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this website could definitely be one of the very best in its niche.
    Superb blog!

  11. Nicholas Payne says:

    I was just looking for this info for some time. After six hours of continuous Googleing, at last I got it in your website. I wonder what’s the Google’s issue that doesn’t rank this kind of informative sites closer to the top. Generally the top websites are full of garbage.

  12. Gordon Wilkins says:

    Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog based upon on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my audience would appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

  13. Warren Paterson says:

    Thanks a lot for the helpful posting. It is also my opinion that mesothelioma has an really long latency interval, which means that signs of the disease won’t emerge until 30 to 50 years after the original exposure to asbestos fiber. Pleural mesothelioma, and that is the most common style and impacts the area about the lungs, could cause shortness of breath, chest pains, including a persistent cough, which may bring about coughing up blood vessels.

  14. Madeleine Ince says:

    I like what you guys are up to. Such clever work and reporting! Carry on with the excellent works guys. I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my website. 🙂

  15. quest bars cheap tumblr.com says:

    Woah! I’m really loving the template/theme of
    this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance”
    between superb usability and visual appeal. I must say you
    have done a awesome job with this. In addition, the blog
    loads very fast for me on Firefox. Excellent Blog!

  16. Amanda Metcalfe says:

    Hey there! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept chatting about this. I will forward this write-up to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

  17. Leah Jones says:

    Whats up are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any html coding knowledge to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  18. Angela Young says:

    I have realized that over the course of constructing a relationship with real estate homeowners, you’ll be able to come to understand that, in every real estate exchange, a percentage is paid. Eventually, FSBO sellers tend not to “save” the commission. Rather, they fight to earn the commission by means of doing a good agent’s task. In completing this task, they shell out their money and also time to perform, as best they will, the assignments of an real estate agent. Those jobs include disclosing the home by way of marketing, offering the home to buyers, constructing a sense of buyer urgency in order to induce an offer, booking home inspections, handling qualification investigations with the financial institution, supervising maintenance tasks, and assisting the closing.

  19. Lucas Walker says:

    I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  20. coconut oil with says:

    Hiya! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile
    friendly? My website looks weird when viewing from my iphone4.
    I’m trying to find a template or plugin that might
    be able to resolve this problem. If you have any suggestions,
    please share. Appreciate it!

  21. off coconut oil says:

    Have you ever thought about including a little
    bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything.
    Nevertheless imagine if you added some great pictures or video clips
    to give your posts more, “pop”! Your content is excellent
    but with images and video clips, this blog could definitely
    be one of the very best in its field. Very good blog!

  22. plenty of fish dating site says:

    First of all I want to say excellent blog! I had a
    quick question in which I’d like to ask if you do not mind.
    I was interested to know how you center yourself and clear your mind before writing.
    I’ve had a difficult time clearing my mind in getting my ideas out.
    I truly do take pleasure in writing however it just seems like the
    first 10 to 15 minutes tend to be wasted simply just trying to figure
    out how to begin. Any suggestions or tips? Thank you!

  23. http://tinyurl.com/ says:

    Does your site have a contact page? I’m having problems locating it
    but, I’d like to shoot you an email. I’ve got some creative
    ideas for your blog you might be interested in hearing. Either
    way, great site and I look forward to seeing
    it grow over time.

  24. ps4 games says:

    I have been browsing online more than 3 hours these days, but
    I never discovered any attention-grabbing article like yours.
    It is beautiful value enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content as you probably
    did, the web can be much more helpful than ever before.

  25. ps4 games says:

    Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering
    if you get a lot of spam remarks? If so how
    do you protect against it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me mad so any assistance is very much
    appreciated.

  26. sling tv says:

    Excellent blog right here! Additionally your web site lots up
    very fast! What web host are you the use of?

    Can I get your associate link for your host? I desire my
    site loaded up as fast as yours lol

  27. sling tv says:

    With havin so much content and articles do you ever
    run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without
    my agreement. Do you know any solutions to help prevent content from
    being stolen? I’d definitely appreciate it.

  28. sling tv says:

    Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely neatly written article.

    I’ll make sure to bookmark it and come back to learn more of your helpful info.
    Thank you for the post. I will certainly comeback.

  29. sling tv best package 2020 says:

    It is perfect time to make a few plans for the longer term and it’s time
    to be happy. I’ve learn this post and if I could I wish to recommend you some interesting things or suggestions.
    Perhaps you can write subsequent articles referring to this article.
    I wish to learn even more things approximately it!